Social Media is net als ieder sociaal contact

 

Doordat de sociale media door veel mensen in het dagelijkse leven wordt gebruikt, voelt het als heel persoonlijk en vertrouwd. De scheiding tussen privé en werk is dan ook minder helder. Dat kan gaan mis wanneer iemands persoonlijke mening wordt gezien voor de mening van de organisatie. Anderzijds kan het positief zijn voor de organisatie wanneer er via de sociale media gecommuniceerd wordt door de medewerkers omdat het de organisatie toegankelijk en transparant maakt. Het is wel nodig dat voor alle medewerkers duidelijk is wat de regels zijn voor het gebruik van Social Media binnen de organisatie.

 

 

Cartoon Tip 5 versie 1 rand V3

Social Media beleid

 

Een goed beleid op het gebruik van Social Media is essentieel. Het moet antwoord geven op de praktische vragen: Wat is wenselijk online gedrag en wat niet? Wat kan je als medewerker wel op bv. Twitter plaatsen en wat niet?

 

Uitgaande dat alle medewerkers in potentie gebruikers van Social Media zijn,  zal iedereen ook moeten weten wat het beleid is en hoe men er naar kan handelen.

 

We hebben een stappenplan ontwikkeld waarbij we een ‘informele sociale ‘ structuur aanbrengen in de organisatie zodat de kennis en het bewustzijn diep in de organisatie verankerd wordt.

 

Dit plan incorporeert de volgende twee onderdelen: het aanscherpen van het Social Media beleid en het trainen van de organisatie in het toepassen van dit beleid.

 



Stap 1 Samen aanscherpen en vaststellen van het Social Media beleid

 

In hoeverre is er al een beleid en in welke mate moet dat worden aangepast? Wat mag je online plaatsen over het bedrijf? En wat is de impact van Social Media? Een eerste analyse van de branche, de populatie van de doelgroep, het type dienst, en de vaardigheden van de medewerkers kan de waarde van Social Media  laten zien voor uw organisatie, en op basis daarvan kan het Social Media beleid opsteld worden.

 

Het beleid moet dan vertaald worden in heldere richtlijnen die we samen met u zullen uitwerken tot een interactieve en uitdagende e-learning module, zie stap 2.

 

Wilt u zich vast verdiepen in de rol van Social Media in uw organisatie, kijkt u dan eens hier.

 

Stap 2 Online trainen en casuïstiek inzetten

 

 

Online trainen is bij uitstek geschikt voor een Social Media training. Het kan anywhere -anytime- anyplace gedaan worden en het medium is tenslotte hetzelfde als waar men de Social Media op gebruikt.

 

In een e-learningmodule kunnen we eerst de theorie toelichten en daarna kan er geoefend worden met verschillende (herkenbare) casussen. Op deze manier kan men in een veilige omgeving de gevolgen van goed én slecht gebruik van sociale media ervaren en een zekere routine opbouwen in het gebruik daarvan. Door het trainen met casussen maakt men zich de uitgangspunten van het beleid op natuurlijke wijze eigen, waarbij casussen op maat geschreven kunnen worden. Lees hier meer over het inzetten van casuïstiek.

 



Copyright 2014 - Alle rechten voorbehouden.