Feedback geven en ontvangen – weet jij hoe het moet?

 

Een belangrijke manier waardoor inzicht en bewustzijn wordt verkregen in ons eigen gedrag, is het krijgen van feedback. Door te horen hoe anderen ons gedrag ervaren, kijken we als het ware in een spiegel waarin we onszelf door de ogen van de ander kunnen zien. Het mooie van feedback is dat hierbij wordt verwezen naar gedrag. Met andere woorden er wordt gezegd hoe iemand doet in plaats van te zeggen wat hij is.

 

Wat is feedback

De letterlijke betekenis van feedback is ‘terugkoppeling’. Je geeft de ander een terugkoppeling over het getoonde gedrag. Door het gebruik van feedback leer je hoe jouw gedrag of houding overkomt op een ander en welke gevolgen dit heeft. Met het geven van goede feedback stel je de ander in staat om te leren.

Feedback geven en ontvangen

 

Mensen vinden het vaak lastig om te reageren op feedback. Het kan confronterend zijn van een ander te horen welk gedrag hij of zij niet prettig vindt. Een voorbeeld van een goede reactie is het bedanken van degene van wie je de feedback ontvangt.

Op de afbeelding hieronder hebben wij enkele tips geformuleerd voor het geven en ontvangen van feedback.

 

Feedback geven en ontvangen#2

 



Opbouw van feedback

 

Om ervoor te zorgen dat je feedback goed aankomt bij de ontvanger, is er een ezelsbruggetje ontwikkeld. Dit ezelsbruggetje is de techniek van de vier G’s: Getoonde gedrag, Gevoel, Gevolg, Gewenst gedrag.

Hieronder wordt per punt een korte toelichting gegeven.

  1. Beschrijf het getoonde gedrag

“Ik hoorde jou gister tijdens het overleg zeggen dat je niet tevreden bent over het werk dat ik heb geleverd.”

 

  1. Benoem het gevoel

“Ik was erg verbaasd door jouw reactie en vind het vervelend dat je dit niet eerder met mij hebt besproken”.

 

  1. Wat is het gevolg

“Het gevolg is dat ik mij niet serieus genomen voel.”

 

  1. Beschrijf het gewenste gedrag

“Ik zou het fijn vinden als je dit soort zaken eerst met mij bespreekt voordat je het deelt met de rest van het team.”

Door deze methode toe te passen laat je de ontvanger in zijn waarde wat het resultaat van de feedback ten goede komt.

Wat levert het op

 

Het ontvangen van feedback zorgt ervoor dat je naast je eigen beeld ook input krijgt van anderen hoe zij aankijken tegen jouw gedrag. Je krijgt een realistischer beeld waar je goed en minder goed in bent.

 

Als feedbackontvanger betekent dit dat:

  • je een objectiever beeld krijgt over je eigen functioneren;
  • je waardevolle informatie ontvangt op een respectvolle manier;
  • je een sfeer creëert waarin je elkaar stimuleert in de persoonlijke ontwikkeling;
  • je op een open manier met elkaar kunt communiceren.

 

Voor de feedbackontvanger betekent dit dat:

  • je de ander helpt in zijn of haar ontwikkelproces;
  • je de samenwerking verbetert;
  • je zelf een actieve bijdrage levert in het creëren van een open sfeer waarin ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling.


Leren feedback geven en ontvangen

 

Het geven en ontvangen van feedback is een vaardigheid die je kunt leren. Goede feedback maakt dat medewerkers effectiever werken, een hogere productiviteit behalen en minder fouten maken.
Het stimuleren van het geven van feedback zorgt ervoor dat teams zelfsturend worden. Hierdoor is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling dat uiteindelijk zowel het individu als de organisatie ten goede komt.

 

Wij hebben ruimschoots ervaring met het begeleiden van teams en individuen in het leren geven en ontvangen van feedback. Zowel met coachingstrajecten als digitale en klassikale trainingen kunnen wij u helpen uzelf en/of uw collega’s de kneepjes van het geven en ontvangen van feedback bij te brengen.

 

Bent u ook geïnteresseerd in het verbeteren van uzelf, uw collega’s en de organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.



inspiration_can



Copyright 2014 - Alle rechten voorbehouden.