Feedback geven en ontvangen – weet jij hoe het moet?
Een belangrijke manier waardoor inzicht en bewustzijn wordt verkregen in ons eigen gedrag, is het krijgen van feedback. Door te horen hoe anderen ons gedrag ervaren, kijken we als het ware in een spiegel waarin we onszelf door de ogen van de ander kunnen zien. Het mooie van feedback is dat hierbij wordt verwezen naar gedrag. Met andere woorden er wordt gezegd hoe iemand doet in plaats van te zeggen wat hij is.
Wat is feedback De letterlijke betekenis van feedback is ‘terugkoppeling’. Je geeft de ander een terugkoppeling over het getoonde gedrag. Door het gebruik van feedback leer je hoe jouw gedrag of houding overkomt op een ander en welke gevolgen dit heeft. Met het geven van goede feedback stel je de ander in staat om te leren. |
Feedback geven en ontvangen
Mensen vinden het vaak lastig om te reageren op feedback. Het kan confronterend zijn van een ander te horen welk gedrag hij of zij niet prettig vindt. Een voorbeeld van een goede reactie is het bedanken van degene van wie je de feedback ontvangt. Op de afbeelding hieronder hebben wij enkele tips geformuleerd voor het geven en ontvangen van feedback.
|
Opbouw van feedback
Om ervoor te zorgen dat je feedback goed aankomt bij de ontvanger, is er een ezelsbruggetje ontwikkeld. Dit ezelsbruggetje is de techniek van de vier G’s: Getoonde gedrag, Gevoel, Gevolg, Gewenst gedrag. Hieronder wordt per punt een korte toelichting gegeven.
“Ik hoorde jou gister tijdens het overleg zeggen dat je niet tevreden bent over het werk dat ik heb geleverd.”
“Ik was erg verbaasd door jouw reactie en vind het vervelend dat je dit niet eerder met mij hebt besproken”.
“Het gevolg is dat ik mij niet serieus genomen voel.”
“Ik zou het fijn vinden als je dit soort zaken eerst met mij bespreekt voordat je het deelt met de rest van het team.” Door deze methode toe te passen laat je de ontvanger in zijn waarde wat het resultaat van de feedback ten goede komt. |
Wat levert het op
Het ontvangen van feedback zorgt ervoor dat je naast je eigen beeld ook input krijgt van anderen hoe zij aankijken tegen jouw gedrag. Je krijgt een realistischer beeld waar je goed en minder goed in bent.
Als feedbackontvanger betekent dit dat:
Voor de feedbackontvanger betekent dit dat:
|
Leren feedback geven en ontvangen
Het geven en ontvangen van feedback is een vaardigheid die je kunt leren. Goede feedback maakt dat medewerkers effectiever werken, een hogere productiviteit behalen en minder fouten maken.
Wij hebben ruimschoots ervaring met het begeleiden van teams en individuen in het leren geven en ontvangen van feedback. Zowel met coachingstrajecten als digitale en klassikale trainingen kunnen wij u helpen uzelf en/of uw collega’s de kneepjes van het geven en ontvangen van feedback bij te brengen.
Bent u ook geïnteresseerd in het verbeteren van uzelf, uw collega’s en de organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. |